DZIEŃ PIERWSZY 23 IX

MICHAEL SCHÖNHEIT urodzony
w Saalfeld, pierwsze szlify muzyczne otrzymał od ojca, Waltera Schönheita. W latach 1978-1985 studiował dyrygenturę, fortepian i organy w Hochschule für Musik F. Mendelssohn Bartholdy. W 1984 został laureatem prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Bachowskiego w Lipsku. Od 1985 do 1991 roku był organistą i kan-torem w Saalfeld. W 1986 roku został mia-nowany organistą orkiestry Gewandhaus
w Lipsku, odpowiedzialnym także za orga-nizację koncertów organowych i kameralnych. W bieżącym roku przypada jubileusz 30-lecia pracy artysty na tym stanowisku. Od 1994 roku jest dyrektorem artystycznym festiwalu Merseburger Orgeltage zaliczanego do najważniejszych festiwali w Niemczech. W tym samym roku został organistą katedralnym w Merse-burgu. W latach 1998-2005 prowadził chór oratoryjny im. C.-Ph.-E. Bacha, z którym dokonał wielu wykonań monumentalnych dzieł oratoryjno-kantatowych. Jednocześnie prowadził klasę organów w uczelni w Norymberdze, był też jurorem konkursów organowych. Bogata działalność koncertowa artysty obejmuje zarówno recitale solowe na wszystkich kontynentach, jak występy z renomowanymi orkiestrami oraz nagrania CD (dzieła F. Liszta, J. Reubke, M. Regera, J. L. Krebsa). Szeroki margines aktywności artysty przypada na zainteresowanie historycznym fortepianem (Hammerklavier).

 

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Fuga g-moll BWV 542b
z Introdukcją Augusta Wilhelma Bacha
Fantazja chorałowa
„Schmücke dich, o liebe Seele” BWV 654

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Sonata B-dur nr 4 op. 65

Robert Schumann (1810-1856)
Sześć Fug n/t BACH op. 60:
fuga nr III: Mit sanften Stimmen

Franz Liszt (1811-1886)
Preludium i Fuga n/t BACH

Johann Sebastian Bach
Adagio z Sonaty c-moll
na skrzypce i klawesyn BWV 1017,
opracowanie na organy F. Liszt
Passacaglia c-moll BWV 582
w registracji tytularnego organisty weimarskiego Johanna Gottloba Toepfera (1791-1870)

 

Comments are closed