DZIEŃ TRZECI 25 IX

Niedziela 25 IX 2016 g 20:00 KAPITULARZ FARNY
KAPELA FARNA – koncert kameralny

Johann Nepomuk Hummel (1778-1837)
Octet Partita Es-dur
Allegro con spirito
Andante piu tosto Allegretto
Vivace assai

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Octet Es-dur, op. 103
Allegro
Andante
Menuetto – trio
Finale.Presto

 

kapela

KAPELA FARNA Jeden z nielicznych w Polsce oktetów dętych, działający od 2008 roku przy Farze Poznańskiej. Zespół swym powstaniem nawiązuje do dawnej tradycji istnienia przy ważniejszych parafiach i klasztorach orkiestr – w tym przypadku założonej przez jezuitów kapeli, która – co prawda w innej strukturze instrumentalnej – w XVII i XVIII wieku była pierwszą orkiestrą miasta Poznania. W statucie z 1774 roku ustanowiona „kompania kapeli” miała pozostać „wiecznemi czasy trwała”. Jednakże trwałość ta poszarpana została przez różne wydarzenia społeczne i okoliczności ekonomiczne, nie pozwalające dotrwać pierwszej orkiestrze Poznania do naszych czasów. Dzisiejsza kapela to zespół składający się z doświadczonych kameralistów, absolwentów Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, instrumentalistów poznańskich orkiestr.

„(…) Na uwagę zasługiwała współpraca muzyków na scenie. Młodzi artyści rozpoczynali, rozwijali i kończyli myśli muzyczne niemal jednocześnie. Wyrównane współbrzmienie wewnątrz poszczególnych partii oraz jednolite brzmienie całego zespołu należą do atutów oktetu. (…)” (Gazeta Wyborcza 2008, Martyna Pietras)

Oktet wykonuje muzykę, która jedynie incydentalnie pojawia się na polskich scenach muzycznych – tym samym zespół przywraca do życia zapomniane utwory, nierzadko wykonując je w Polsce po raz pierwszy. W repertuarze kapeli znajdują się utwory komponowane na ten skład (W. A. Mozart, L. van Beethoven, J. N. Hummel, F. Krommer) oraz współczesne opracowania (G. F. Haendel, F. Schubert, S. Joplin, G. Gershwin). Zespół wykonuje także utwory na poszerzony skład dęty, w tym wybitne dzieło W. A. Mozarta – Serenada B-dur KV 361/370a „Grand Partita” dla trzynastu instrumentalistów.

Wyjątkowe zestawienie instrumentów – szczególnie popularne w epoce klasycyzmu – wymaga od każdego muzyka zarówno solowej wirtuozerii jak i umiejętności doskonałego współgrania. Rzadko prezentowane dzieła z nurtu „Harmoniemusik” przybliżają słuchaczom możliwości wyrazowe i brzmieniowe instrumentów dętych, zwykle skrytych głęboko w orkiestrowej fakturze.

oboje: Łukasz Krzemiński, Anna Macuk

klarnety: Tomasz Goliński, Paweł Kroczek

fagoty: Radosław Komolka, Mateusz Nowicki

rogi: Damian Lotycz, Karina Banyś

 

Comments are closed