Staromiejskie Koncerty Organowe 2025

FARA POZNAŃSKA – BAZYLIKA KOLEGIACKA

POZNAŃ 2025

czwartki, godzina 19.30 WSTĘP WOLNY

organizator: Towarzystwo Przyjaciół Poznańskiej Fary

www.farapoznanska.pl

3 lipca 2025 Krzysztof Lukas

Od ponad trzydziestu lat prowadzi ożywioną działalność koncertową. Występował dotychczas w kilkunastu krajach europejskich, w północnej Afryce oraz w Azji. Do jego najważniejszych występów należą koncerty we Wiedniu (katedra św. Szczepana, Radiokulturhaus ORF, koncert transmitowany na żywo przez radio ORF 1), Londynie (Westminster Cathedral, The Temple Church, Manoukian Cultural Center), Norymberdze (Meistersingerhalle), Bolonii (Bazylika św. Antoniego), Jokohamie (Minato Mirai Hall), Tokio (Lilia Hall), w Seulu (kościół Kyungdung, sala koncertowa Elim Arts Center), w Moskwie (katedra ap. Piotra i Pawła), w Algierze (Notre Dame d’Afrique), a także w różnych cyklach koncertowych w Genewie, Rzymie, Rimini, Kaliningradzie, Stuttgarcie, Helsinkach, Budapeszcie, Warszawie, Krakowie, Leżajsku, Oliwie, Kamieniu Pomorskim i in. Dokonał nagrań dla rozgłośni radiowych i telewizyjnych w Polsce, Niemczech, Austrii, we Włoszech i na Słowacji. Prowadzi kursy i seminaria dotyczące interpretacji muzyki organowej w Europie oraz w Azji. Jest profesorem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie prowadzi klasę organów oraz pełni funkcję kierownika Katedry Organów i Muzyki Kościelnej.

10 lipca 2025 Domenico Tagliente

Występuje na najważniejszych krajowych i międzynarodowych festiwalach organowych i konwencjach; zagrał wiele recitali we Włoszech, Niemczech, Austrii, Francji, Szwajcarii, Szwecji, Monako i Hiszpanii. Występował m.in. na Bachfest Leipzig, Salzburg Organ Festival, Festival d’Avignon, Vienna Organ Concerts, Santa Maria del Fiore Florence, Musikfestspiele Saarbrücken, Vilnius Festival, Riga Festival. Jest dobrze znany ze swoich improwizacji organowych do wielu niemych filmów, takich jak „Upiór w operze” Ruperta Juliana czy „Christus” Giulio Antamoro, improwizuje również z organami i elektroniką na żywo na kilku festiwalach muzyki współczesnej. Podczas obchodów Dnia Jedności Niemiec (9 października, Lichtfest) został zaproszony do zagrania w berlińskim parlamencie przed 40.000 osób. Studiował grę na organach i kompozycję w Wiedniu i Rzymie. Otrzymał tytuł magistra i dyplom artysty na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu (H. Haselböck, A. Mitterhofer). Uzyskał również tytuł magistra muzykologii z wyróżnieniem. Jest profesorem organów i kompozycji w Konserwatorium „Nino Rota” (Włochy) oraz profesorem wizytującym na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu (2007 i 2008). Ponadto prowadzi liczne kursy mistrzowskie (Uniwersytet w Weimarze, Londynie, Poznaniu, Rydze, Wilnie) oraz konferencje poświęcone muzyce włoskiej (G. Frescobaldi, barokowy włoski repertuar organowy w Neapolu, Rzymie i muzyce barokowej). Jest również członkiem międzynarodowych konkursów (Leipzig Improvisation Competition Vilnus)

17 lipca 2025 Ewelina Bachul

W roku 2018 roku ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego. Jest także absolwentką (dyplom z wyróżnieniem) studiów na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej na Uniwersytecie Śląskim, Wydział Artystyczny w Cieszynie. Otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz stypendium Burmistrza Miasta Cieszyna. Zdobyła nagrody na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach solowych i kameralnych, m.in. w Sankt Petersburgu (Rosja), Warszawie, Krakowie, Mielcu, Nowym Sączu, Bielsku-Białej. Występuje jako solistka i kameralistka w kraju i za granicą (Czechy, Rosja, Litwa). Uczestniczyła w kursach interpretacji muzyki organowej i improwizacji, prowadzonych przez: Davida Titteringtona, Gerharda Gnanna, Ludgera Lohmanna, Christophe’a Mantoux, Desmonda Huntera, Dalibora Miklavcica, Wolfganga Seifena, Pietera van Dijka, Nigela Allcoata. Nagrała dwie solowe monograficzne płyty: ORG-homage! (2017) oraz dwupłytowy album CANTUS FIDEI IN ORGANIS TRADITUS (2020). Jej nagrania płytowe były emitowane w belgijskim Organroxx Radio, Programie Drugim Polskiego Radia, Polskim Radiu Katowice. W kręgu jej zainteresowań znajduje się muzyka romantyczna i współczesna – dokonała kilku prawykonań utworów współczesnych polskich kompozytorów. Pracuje na stanowisku asystenta w Instytucie Sztuk Muzycznych Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, jest również wykładowcą Diecezjalnego Studium Muzyki Kościelnej w Bielsku-Białej.

24 lipca 2025 Wiktor Brzuchacz, Róża Lorenc

Róża Lorenc (skrzypce) – absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku, laureatka krajowych i międzynarodowych konkursów skrzypcowych oraz kameralnych. Występowała na czołowych festiwalach w Polsce i za granicą – m.in. Warszawska Jesień, Chopin i jego Europa, Wiosna Młodych Kameralistów, Festival Bled oraz La Folle Journee. Koncertowała m.in. we Włoszech, Niemczech, Austrii, Danii czy Słowenii oraz dokonała licznych nagrań płytowych dla wytwórni DUX. Uczestniczka prestiżowych kursów mistrzowskich – Summer Music Academy Hundisburg Castle w Niemczech oraz International Music Forum Trenta pod patronatem Filharmonii Wiedeńskiej. Wielokrotna stypendystka Prezydenta Miasta Gdańska. Animatorka życia kulturalnego, pomysłodawczyni m.in. cyklu koncertów „Spotkaj się z muzyką”. Gra na skrzypcach wykonanych w 1817 roku przez Pietro Barbieriego, mistrza włoskiej szkoły lutniczej.

Wiktor Brzuchacz (organy) – absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Konserwatorium w Saint-Germain-en-Laye we Francji. Improwizacji, harmonii i kompozycji uczył się m.in. u prof. Mariana Sawy. Jest laureatem „Złotego Lauru Młodego Organisty” na XXIX Międzynarodowym Festiwalu Organowym w Giżycku. Koncertował m.in. w Niemczech, Holandii, Francji i Rosji. W 2019 roku uzyskał tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry” oraz Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej „Basilica Augustoviensis”. Od 2021 roku prowadzi klasę organów w Akademii Katolickiej „Collegium Joanneum” w Warszawie. Dzięki jego inicjatywie i staraniom odrestaurowano zabytkowe, 50-głosowe organy Sauera w Kościele pw. św. Stanisława Biskupa Męczennika w Sarnakach oraz zakupiono 30-głosowe organy do Klasztoru Pokamedulskiego w Wigrach. Róża Lorenc i Wiktor Brzuchacz są jednym z najaktywniej koncertujących duetów w Polsce. Posiadają szeroki wachlarz solowej i kameralnej literatury muzycznej, w tym autorskie aranżacje utworów na skrzypce i organy. Obok działalności artystycznej, realizują również własne projekty kulturalne. Prowadzą Stowarzyszenie JAX, którego misją jest pokazywanie współczesnym odbiorcom, że muzyka klasyczna jest atrakcyjna i zrozumiała dla wszystkich słuchaczy.

31 lipca 2025 Witold Zalewski

Ukończył w 1992 roku Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Jana Jargonia. Od 1995 roku pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. W latach 1998-2020 był członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie. Jako solista koncertował regularnie na najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił m.in. w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, katedrze Notre-Dame w Paryżu, katedrze św. Andrzeja w Sydney, Tokio Metropolitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule, Sankt Petersburgu i Moskwie. W czasie pielgrzymek Ojca Świętego Jana Pawła II do ojczyzny, w liturgiach sprawowanych przez Jana Pawła II, pełnił rolę organisty w Katedrze Wawelskiej, Sanktuarium w Łagiewnikach oraz na Błoniach Krakowskich. Witold Zalewski jest autorem „Śpiewnika pieśni kościelnych” wydanego nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w 1997 roku oraz współredaktorem i współautorem wielu innych publikacji, m.in. „Śpiewnika Wawelskiego”. W 2011 roku został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem „Pro ecclesia et Pontifice”. W latach 2016-2020 był dyrektorem Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie. Obecnie pracuje w Instytucie Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie na stanowisku profesora uczelnianego.

7 sierpnia 2025 Szymon Jakubowski

Jest pianistą, organistą i improwizatorem. Po ukończeniu Państwowej Szkoły Muzycznej II Stopnia w Szczecinie w klasie fortepianu Dr. Mikołaja Szczęsnego wyjechał na studia do Berlina, by doskonalić swoje umiejętności pod kierunkiem Prof. Annerose Schmidt und Prof. Galiny Iwanzowej w Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin. Po wielu latach nauki gry na fortepianie rozpoczął studia w klasie organów i improwizacji organowej na Universität der Künste w Berlinie. Był uczniem Prof. Leo van Doeselaar, Erwin Wiersinga, Paolo Crivellaro. W 2014 roku ukończył z wyróżnieniem podyplomowe studia „Konzertexamen” w klasie mistrzowskiej u Prof. Wolganga Seifena. Jest laureatem konkursów improwizacji fortepianowej i organowej: im. Ryszarda Wagnera w Bayreuth (1. miejsce) oraz im. Arthura Pichlera w Landau (3. miejsce). Od wielu lat prowadzi aktywną działalność koncertową i pedagogiczną, w której dużą rolę odgrywa improwizacja muzyczna. Uczy akompaniamentu i improwizacji fortepianowej w Hochschule für Musik und Theater w Lipsku oraz improwizacji organowej na Universität der Künste w Berlinie.

14 sierpnia 2025  Robert Napieralski

Urodził się 14.02.1979r. w Kościanie. Szkołę podstawową ukończył w Buczu jednocześnie będąc uczniem Szkoły Muzycznej I stopnia we Wschowie. Zdał egzamin dojrzałości przed Państwową Komisją Egzaminacyjną w Liceum Ogólnokształcącym w Śmiglu w 1998 roku, gdzie otrzymał w 1997 roku stypendium Prezesa Rady Ministrów. W 1999 roku ukończył Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia im. F. Chopina w Poznaniu, gdzie złożył egzamin dyplomowy i uzyskał tytuł zawodowy Muzyk- Instrumentalista ze specjalizacją w zakresie gry na organach. Zdobył w 1998 roku drugą nagrodę podczas Ogólnopolskiego Przesłuchania Uczniów Klasy Organów w Częstochowie. Otrzymał w 1998 rok stypendium artystyczne Ministra Kultury i Sztuki. W latach 1999-2004 odbył studia wyższe na kierunku instrumentalistka w zakresie gry na organach w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Uzyskał tytuł magistra sztuki. W 2001 roku był finalistą Ogólnopolskiego Konkursu Organowego im. Stanisława Ormińskiego w Rumi. Obecnie pełni funkcję organisty w poznańskiej Bazylice Farnej, gdzie opiekuje się zabytkowym instrumentem Friedricha Ladegasta. Jest również pomysłodawcą i wykonawcą cyklu koncertów: „Ladegast po zmroku, czyli bardzo kameralny wieczór z romantycznymi organami Friedricha Ladegasta” stwarzających możliwość przeżycia koncertu tuż za plecami organisty. Prowadzi ożywioną działalność artystyczną. Jest wykonawcą wielu koncertów organowych i uczestnikiem festiwali w całej Polsce.

21 sierpnia 2025 Jakub Moneta

Urodził się 31 grudnia 2004 roku w Świdnicy. W 2023 roku ukończył wrocławską Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II st. im. Karola Szymanowskiego, w której uczył się w klasie organów Tomasza Głuchowskiego, a następnie Piotra Rojka. Od października 2023 roku studiuje w poznańskiej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w klasie organów Agnieszki i Jarosława Tarnawskich. Laureat kilkunastu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów organowych. Jako pierwszy Polski organista w historii stanął na podium Międzynarodowego Konkursu Bachowskiego w Lipsku zdobywając II Miejsce oraz nagrodę publiczności. Jakub jest także zwycięzcą: IX Akademickiego Konkursu Organowego „Romuald Sroczyński in memoriam” w Poznaniu, I edycji międzynarodowego konkursu Orava Organ Prix na Słowacji, IX Ogólnopolskiego Konkursu Organowego im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie, XIII Krakowskiego Konkursu Młodych Organistów, X Ogólnopolskiego Konkursu Organowego w Olsztynie (nagroda Grand Prix), I Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Organistów w Sanoku oraz V Transgranicznego Konkursu Organowego w Raciborzu. W ramach Ogólnopolskiego Konkursu Muzycznego organizowanego przez CEA w kwietniu 2022 roku, we wrocławskiej OSM I i II st., w kategorii organy, zdobył nagrodę I miejsca.Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Philippa Lefebvre, Wolfganga Seifena, Ludgera Lohmanna, Erwina Wiersingę, Pietera van Dijk’a, Wolfganga Zerera i Juliana Gembalskiego.Regularnie koncertuje na terenie całego kraju. Jest także czynnym organistą liturgicznym i akompaniatorem. W swoim dorobku posiada dwie solowe płyty CD z literaturą organową. W październiku 2020 roku z rąk prezydent miasta Świdnicy Beaty Moskal-Słaniewskiej odebrał wyróżnienie w dziedzinie kultury za popularyzację Świdnicy poprzez kulturę. W latach 2019-2022 był stypendystą Fundacji Santander Bank Polska. Jest trzykrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wyróżniony został także stypendium Prezesa Rady Ministrów, Prezydenta Wrocławia oraz Samorządu Wrocławia w ramach programu „Promovere Talenta”. W 2023 roku otrzymał stypendium z programu Młoda Polska, organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury, z celem na zakup nowego instrumentu.

28 sierpnia 2025  Agnieszka Radwan – Stefańska, Marek Stefański

Agnieszka Radwan – Stefańska ukończyła Podstawową Szkołę Muzyczną I stopnia w Sosnowcu w klasie fortepianu. Następnie kształciła się w Państwowej Szkole Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem Zofii Wiekierek oraz w Państwowym Liceum Muzycznym w klasie organów Aleksandry Gawlik, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. W 2006 ukończyła z wyróżnieniem studia z zakresu gry na organach pod kierunkiem Joachima Grubicha w krakowskiej Akademii Muzycznej, w 2009 – podyplomowe studia zarządzania kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich w Polsce i za granicą, prowadzonych przez wybitnych organistów oraz klawesynistów. Dwukrotnie była stypendystką programu Fugato, organizującego organowe kursy mistrzowskie w Bad-Homburg (Niemcy). W 2006 otrzymała stypendium International Summer School w Dartington (Anglia), dzęki czemu kształciła się w klasie mistrzowskiej Davida Titteringtona – organy (Royal Academy, Londyn) oraz Colina Tilney’a – klawesyn (Kanada). Jest laureatką IV miejsca Ogólnopolskich Przesłuchań Uczniów Klas Organów w Częstochowie (2000) oraz III miejsca na XIV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Religijnej im. Ks. Stanisława Ormińskiego w Rumii (2002), gdzie również uzyskała wyróżnienie i specjalną nagrodę za najlepsze wykonanie utworu Mariana Sawy. Agnieszka Radwan-Stefańska koncertuje podczas krajowych i zagranicznych fetiwali organowych; występuje również ze swoim mężem, organistą Markiem Stefańskim. Współpracuje jako akompaniator z wieloma solistami, zespołami kameralnymi oraz chórami. W 2003 brała udział w światowym prawykonaniu kompozycji Tadeusza Machla na troje organów w Leżajsku. Pracuje w Dziale Promocji Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, realizując projekty artystyczne i naukowe. W latach 2011-2012 współpracowała ze Stowarzyszeniem Artystycznym Piano Classic, biorąc udział w organizacji Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego Królewskiego Miasta Krakowa, a także z Radiem Kraków, m.in. realizując wraz z redaktorem Mateuszem Borkowskim cykl autorskich felietonów „Solo i w duecie” poświęconych muzyce klasycznej (2018-2019). Od 2007 prowadzi management Marka Stefańskiego.

Od 2017 roku pełni funkcję Prezesa Zarządu Fundacji Promocji Kultury i Sztuki Ars pro Arte, której jest twórcą. Fundacja realizuje takie cykliczne wydarzenia, jak Wiosenny Festiwal Organowy w Krakowie, Podkarpacki Festiwal Organowy, Mistrzowskie Recitale Organowe oraz Letni Festiwal Pieniny-Kultura-Sacrum w Krościenku n. Dunajcem – Agnieszka Radwan-Stefańska jest pomysłodawczynią oraz dyrektorem artystycznym tego festiwalu. W 2019 Fundacja Ars pro Arte uzyskała nagrodę Marszałka Województwa Małopolskiego Kryształy Soli „dla najlepszej organizacji pożytku publicznego w kategorii Kultura, Dziedzictwo Narodowe, Tożsamość Regionalna, za całokształt działalności na rzecz promocji, rozwoju oraz propagowanie muzyki klasycznej w wymiarze sakralnym. Za podejmowanie unikatowych inicjatyw artystycznych, łączących sztukę ludową z muzyką sakralną, w szczególności za Letni Festiwal Pieniny-Kultura-Sacrum. Za stwarzanie możliwości środowiskom oddalonym od instytucji kultury, odkrywania piękna muzyki organowej, kameralnej, orkiestrowej i chóralnej w oprawie zabytkowych obiektów sakralnych”.

Marek Stefański – wirtuoz organów, profesor zwyczajny sztuk muzycznych, pedagog i animator życia muzycznego. Należy do grona najbardziej aktywnych artystycznie polskich organistów, również na arenie międzynarodowej. Urodzony w Rzeszowie, ukończył studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Joachima Grubicha, otrzymując w 1994 dyplom z wyróżnieniem. Działalność koncertową rozpoczął na początku studiów w Akademii Muzycznej, odbywając dwukrotnie jako organista-solista wraz z Krakowskim Akademickim Chórem Organum tournée koncertowe obejmujące większość krajów europejskich. Zwieńczone sukcesami koncerty podczas międzynarodowych festiwali muzyki sakralnej i organowej oraz uzyskane nagrody (m.in. I nagroda w ramach European Forum d’Art Sacre) otworzyły mu drogę do udziału w większości polskich i zagranicznych festiwali muzycznych. W roku 1996 otrzymał stanowisko organisty krakowskiej Bazyliki Mariackiej. Funkcję tę pełnił etatowo do roku 2007. Grą organową uświetniał tam znaczące dla Krakowa wydarzenia miejskie i kościelne. Od roku 1999 pracuje w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie, obecnie na stanowisku profesora zwyczajnego. Marek Stefański wystąpił dotychczas z koncertami w większości krajów Europy, w Ameryce Północnej i Południowej oraz Izraelu. Regularnie zapraszany był na koncerty do Rosji, gdzie stał się jednym z najbardziej znanych zagranicznych organistów. Jest zasłużonym propagatorem polskiej muzyki organowej, szczególnie XX wieku, którą wykonuje równolegle ze sztuką improwizacji organowej. Jego udziałem stały się prawykonania utworów współczesnych polskich kompozytorów, które następnie zarejestrowane zostały jako nagrania archiwalne. Dokonał także licznych nagrań dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz rozgłośni zagranicznych, jak również nagrań płytowych dla polskich wytwórni fonograficznych DUX, Musicon, Ars Sonora, Fanfara oraz Art Bene. Po uzyskaniu nominacji do nagrody muzycznej Fryderyk w roku 2006 został członkiem Polskiej Akademii Fonograficznej. Obok solistycznej działalności koncertowej współpracuje z licznymi zespołami chóralnymi oraz wybitnymi wokalistami i instrumentalistami. W latach 2010/2011 wspólnie z Radio Kraków realizował cykl audycji „Antologia Organów Krakowa”. Wraz z Radiem Rzeszów prezentował na antenie radiowej brzmienie wartościowych organów Podkarpacia. W maju 2016, jako jedyny Europejczyk, reprezentował Stary Kontynent podczas Festiwalu „5 continents – 5 organists” w Seulu w Korei Południowej. Uczestniczył w pracach jury międzynarodowych konkursów organowych w Polsce, Niemczech, Luksemburgu i Rosji. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym Podkarpackiego Festiwalu Organowego, pomysłodawcą i współautorem cyklu rozmów „Ukryte sacrum” prezentowanego na antenie Radia Kraków od września 2017 roku. Od 2017 sprawuje funkcję Wiceprezesa Zarządu Fundacji Promocji Kultury i Sztuki ARS PRO ARTE. We wrześniu 2022 otrzymał tytuł profesora zwyczajnego sztuk muzycznych.

Wsparcie finansowe ENEA Operator

Projekt dofinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznania #poznanwspiera

Patronat medialny:

Staromiejskie Koncerty Organowe 2024 archiwum

Staromiejskie Koncerty Organowe 2023 archiwum

Staromiejskie Koncerty Organowe 2022 archiwum

Staromiejskie Koncerty Organowe 2021 archiwum
Staromiejskie Koncerty Organowe 2020 archiwum
Staromiejskie Koncerty Organowe 2019 archiwum
Staromiejskie Koncerty Organowe 2018 archiwum
Staromiejskie Koncerty Organowe 2017 archiwum
Staromiejskie Koncerty Organowe 2016 archiwum
Staromiejskie Koncerty Organowe 2015 archiwum
Staromiejskie Koncerty Organowe 2014 archiwum

Comments are closed